
Taiteilijahaastattelu: Antti Männynväli
Antti Männynväli on aktiivinen urbaani taiteilija, jonka juuret ovat kaduilla – mutta joka on aikuisiällään lähinnä keskittynyt sisätiloihin soveltuvaan taiteeseen. Hän on pitänyt näyttelyitä gallerioissa, baareissa ja ravintoloissa. Männynväli on aloittanut taiteen tekemisen nuorena:
– Olen tehnyt jostain 14-vuotiaasta asti taidetta. Erilaisissa muodoissa, mutta johdonmukaisesti ja erilaisilla tekniikoilla. Formaalia koulutusta en ole hankkinut.
Tyylillisesti Männynväli on monipuolinen taiteilija ja pyrkii myös kehittämään itseään jatkuvasti.
– Minulla on tavallaan monia tyylejä. Tykkään tehdä toisaalta simppeliä ja tosi graafista tyyliä, mutta toisaalta myös ”realistic with a twist” -tyyppistä hinkkaamista. Molemmat tyylit ovat kehittyneet ajan myötä, ja toivottavasti näin tapahtuu jatkossakin. Ei taiteilijana voi koskaan olla valmis.
Männynväli kertoo inspiroituvansa monista häntä kiinnostavista asioista, ja nostaa yhdeksi esimerkiksi T-Bone Slimin. Männynvälillä on erillinen teossarja omistettu T-Bone Slimin teksteille, johon Keran Hallien teoskin kuuluu. T-Bone Slim oli amerikansuomalainen kulkuri, runoilija, lauluntekijä ja ammattiyhdistysaktiivi, joka kirjoitti paikallisiin sen alojen lehtiin 1900-luvun alkupuolella, Männynväli kertoo.
– Yleisesti kun löydän jotain mistä kiinnostun, pyrin saamaan sen näkymään myös taiteessani. T-Bone Slimin tekstit ovat tosi villejä ja värikkäitä! Niissä on sanomaa, mutta ne ovat myös humoristisella tavalla hulvattomia.
Männynväli on suunnitelmallinen työskentelyssään, mutta toisinaan poikkeaa työtavastaan ja antaa vain mennä. Keran Hallien teokseen suunnitelmallisuutta kuitenkin tarvittiin.
– Useimmiten suunnittelen melko tarkkaan paperille mitä aion tehdä. Jotain graafisempaa voi tosin tehdä tuntumaltakin, eikä silloin tarvitse erikseen ideaa vaan pitää vain antaa flown viedä. Tämä teos on sitä tyylisuuntaa, joka on tarkkaan mietitty etukäteen: hahmoteltu paperille siten, että siinä on tunnistettavuutta sen inspiroineen tekstin kanssa, mietitty asetelma minulle miellyttäväksi ja sitten jonkinlaisella taiteellisella vapaudella siitä toteutettu seinälle.
Männynväliä miellytti ajatus Keran Hallien laajasta muraalialueesta, jossa on mahdollista nähdä taidetta kuin vahingossa muun tekemisen ohella.
– Pidän ajatuksesta, että Kerassa tulee olemaan monenlaista tapahtumaa ja taidetta pääsevät näkemään myös ne ihmiset, jotka eivät pelkästään sitä varten ole ilmaantuneet paikalle.
Keran Hallien teoksen inspiraationa toimi T-Bone Slimin teksti otsikolla ”Get a Better Boat Boys”, jossa tuumataan: ”The economic power is the only power the workers have – only workers have it. Parasites are using borrowed power – our power, our lawnmower. Lets make them return it. The world needs a haircut.” Männynväliä innoitti etenkin tekstin kielikuva: ”maailma tarvitsee hiustenleikkauksen”.
Muraalin työstäminen sujui mukavissa merkeissä, ja teoksen suuri koko innosti Männynväliä.
– Olen tehnyt muutaman saman kokoluokan teoksen, joskin tämä taitaa olla korkein. Kyllä se skaala kiehtoo. On hienoa päästä tekemään isosti! Sadetta sai pelätä ja välillä sen vuoksi piti pitää taukoa. Muuten täällä Keran Halleilla oli järjestetty kaikki erinomaisesti, siten että taiteilijana oli helppo tulla paikalle ja keskittyä olennaiseen.
Keran Hallien maalaus oli Männynvälin mukaan mieluinen kokemus, ja hän toivoo pääsevänsä vielä joskus tapaamaan vierailijoita.
– Hieno kokemus oli! Mielellään maalaisin tänne lisääkin. Toisten taiteilijoiden tapaaminen oli kivaa ja toivottavasti vielä vierailijoiden tapaaminenkin onnistuu jossain vaiheessa.
