• Timo Tyynismaa valmis työ

Taiteilijahaastattelu: Timo Tyynismaa

Timo Tyynismaa on oululainen arkkitehti, joka työnsä vastapainona keskittyy myös visuaalisiin taiteisiin ja erityisesti muraalien maalaamiseen. Tyynismaa on piirtänyt ja maalannut niin kauan kuin muistaa. Kuitenkin kiinnostus matematiikkaan ajoi hänet arkkitehdin opintoihin, mutta kuvataide pysyi silti matkassa.

Testauksessa Tyynismaalla ovat olleet kaikenlaiset työkalut: kynäruiskuista aina tatuointikynään asti. “Graffitisprayt viitisen vuotta sitten olivat niin kutsutusti rakkautta ensi silmäyksellä.” taiteilija kertoo. Vaikka Tyynismaa on katutaiteen saralla verrattain tuore tekijä, on nälkä oppia ja kehittyä kova.

Itse katutaiteilu tuntuu hirmu hyvältä, sillä teokset ovat heti julkaistu ja ”galleriassa”. Paikoin palautetta saa jo työtä tehdessä. 

Vapaat kädet saadessaan Tyynismaa voi “ marssia tyhjän seinän eteen ja antaa palaa”.  Hän pyrkii tekemään katutaideteoksistaan ympäristöönsä sopivia. Eläinaiheet ja värikkyys ovat tuntuneet luontevilta ihmisten rakentamissa harmaissa ympäristöissä.

Maalaan melko intuitiivisesti enkä ole varma onko mulla edes tunnistettavaa tyyliä vielä. Pidin näyttelyn Pasilan katutaidekeskuksessa ja kuraattori sanoi pystytyspäivänä, että teosten perusteella näyttelyä voisi luulla useamman taiteilijan yhteisnäyttelyksi.

 Oman tyylin metsästys niin teknisesti kuin tyylillisesti, sekä jatkuva kehittymisen prosessi inspiroi Tyynismaata siinä mielessä, ettei tekeminen ikinä saavuta lakipistettä ja on olemassa aina uusia tasoja, joita voi pyrkiä saavuttamaan. Hän ei töidensä puolesta haluaisi leimautua ainoastaan eläinaiheisten kuvien maalaajaksi, sillä kiinnostuksen kohteet vaihtelevat.

Orgaaniset aiheet tuntuvat omimmilta nyt. En tiedä mikä kiinnostaa parin vuoden päästä. Kiehtovia ovat myös tutkielmat vastakohtien kohtaamisista, sillä niihin syntyy helposti jännitettä ja mietittävää.”

  Tyynismaan teoksessa Keran Halleilla ovat luonto ja kaupunkilaisuus vastakkain, mutta toisaalta myös limittäin. Teoksessa on kapunkilaistyttö slaavikyykyssä, puolukanpoimintakone kädessään ja tyttöä ympäröivät kaksi ”puolukanhaistelijaa”. 

Lähdin liikenteeseen siitä ajatuksesta, että ainakaan eläimiä en nyt tee ja ihmisaihe oli sitten seuraavana jonossa.”

Tyynismaan mukaan teoksessa symmetria oli paikallaan ja eri etnisyyksien lisääminen teokseen tuntui luontevalta. Loppu tulikin muotoilun kautta, ilman sen syvempää kannanottoa, taiteilija kertoo.

 Keran Hallien maalaus tarjosi hienon mahdollisuuden Tyynismaalle kehittää itseään. Myös muiden taiteilijoiden kanssa keskustelu ja heidän töidensä valmistumisen seuraaminen oli kiinnostavaa. Säät suosivat maalausta, eikä ison kuvan työstämisessä ollut aikaisemman kokemuksen vuoksi hankaluuksia.

Jotenkin haistoin, että tuonne saattaa päätyä ammattilaisia sekä itseä parempia tekijöitä. Tuollainen tilanne on kehittymisen kannalta paras mahdollinen.”

 Tyynismaa toivoo, että tulevaisuudessa muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla valjastettaisiin väliaikaiskäyttöön tyhjiä tiloja, erityisesti taiteilijan kotikaupungissa Oulussa.

En tiedä vaatiiko kaupunkikulttuurikeskukset tai purkutalot tietyn määrän asukaslukua, mutta ainakin meillä Oulussa voisi joku rohkea laittaa korvan taa jotain vastaavaa..”